Book Cafe

Rabu, 14 April 2010

Curang @ Main Kayu 3 ?

Lelaki mahupun wanita dah hampir sama nisbahnya yang curang pada pasangan masing²

Salah siapa ya?

  Kata kawan aku, isterinya sengaja buat perangai sebab terasa diabaikan. Kawan aku yang sorang lagi pula kata, saja suka². 

Boleh ke macam tu?

  Bila dah 'kantoi', mula laa menggelabah. Masa ni baru laa betul² 'Perang Dingin'. Itupun kalau cuma perang dingin. Kalau sampai bergegar satu rumah?

Macamana nak buat tu?


  Sebelah pihak sajakah yang patut di persalahkan? Tak patut. Memang tak patut. Bagi aku, the best way is to talk and to discuss. Bercakap dan berbincang k... bukan bertekak dan bertengkar. 
  Buat suami, mungkin kita terleka dgn dunia kita -- dunia kerja, dunia melepak kat kedai kopi, dunia bola.. dalam erti kata lain terlalu taksub dengan dunia 'solo' sampai terlupa yang diri tu dah 'duo'. Tak mustahil jugak, sesetengah suami ni susah sangat nak di bawa berbincang  -- asal bercakap je... dah nak melenting.


  Buat isteri, kadangkala kita lupa yang suami kita pun nak dibelai dan nak di manja juga. Kita cuai dalam hal-hal makan minum laki kita. Kita tak perasan kita dah terlebih bercakap dan bercerita dari yang sepatutnya. Kita sibuk hal orang sampai tak jaga hal sendiri.


  Teringat aku satu pagi nak gi kerja, laki aku merungut rokok tertinggal kat rumah. Aku dengan niat dan nada seloroh pun kata "Bukan apa tu.. tanda nak suruh berhenti merokok la tu" ... Terus dia melenting. Tak jadi aku nak nyakat lagi dah pagi tu.


  Itu cuma sebagai satu contoh situasi pada masalah komunikasi yang sebenarnya turut menyumbang pada berlakunya "CURANG" ni.


  Mungkin korang tak sedar dan tak perasan selama ni. Aku pun ada masa terleka dan alpa dengan tingkah aku sendiri. Mujur ada suami yang tak jemu-jemu menegur dan membimbing.


Ego?


  Biar bertempat. Ada masa kita perlu mengalah, kita kenalah mengalah. Ada masa kita kena bertegas, kenalah bersikap tegas. Tapi janganlah sampai 'pijak kepala'. 


Sama-samalah kita berusaha...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan